PT Journal AU Klazar, J TI Prazske stopy Jaroslava Pantaleona Majora. Dilo zaka Beuronske umelecke skoly jako obraz doby SO Staleta Praha PY 2019 BP 51 EP 97 VL 35 IS 1 DI 10.56112/sp.2019.1.03 WP https://staletapraha.cz/artkey/pha-201901-0003.php DE Jaroslav Pantaleon Major - Praha - beuronske umeni - Beuronska umelecka skola - Atelier cirkevniho umeni - restaurovani - mozaika - liturgicke predmety - krizova cesta - prvni svetova valka - svatovaclavske milenium - Beuronska benediktinska kongregace - Spolek svateho Boniface - Pamatkova matice chramova v republice Ceskoslovenske - Spolek k uprave krizove cesty na Petrine a k podpore chudych v Praze - Emauzsky klaster Na Slovanech - Emauzsky cyklus - klaster sv. Gabriela v Praze - klaster Sacre Coeur v Praze - kostel sv. Mikulase na Starem Meste prazskem - kaple Panny Marie Bolestne v Hlubocepich - kostel sv. Vaclava v Dejvicich - krizova cesta pro Petrin a kaple Boziho hrobu - kostel sv. Anny na Zizkove - Rim - Papezska kolej sv. Jana Nepomuckeho (Nepomucenum) - Monte Cassino - Trevi - arciopatstvi sv. Martina v Beuronu - Ceske Budejovice - kostel Panny Marie Ruzencove - kostel sv. Jana Nepomuckeho v Ceskych Budejovicich - Chotec - Filipov - Miletin - Male Svatonovice - Ronov nad Doubravou - Viktor Foerster - Karel Dostal-Lutinov - br. Frantisek Antonin Vrbik - P. Desiderius Lenz - opat Alban Schachleiter - genmjr. Viktor Raudnitz - dr. Lubos Jerabek - Martin Matous - Jiri Jelinek SN 02316056 AB Biograficka studie podrobne seznamuje s dosud neprilis znamym beuronskym malirem, restauratorem a organizatorem umeleckych projektu, bratrem laikem z prazskeho Emauzskeho klastera, Jaroslavem Pantaleonem Majorem (1869-1936). Autor jeho dilo postihuje ve vsech slozitych aspektech jeho bohateho zivota a kulturniho kontextu te doby. Predstavuje tak Majora nejen jako zaka Beuronske umelecke skoly, malire, ilustratora, restauratora, tvurce navrhu obrazovych vyjevu i liturgickych predmetu a mobiliare kostelu, ale take jako schopneho organizatora cinnosti spojenych s umeleckymi projekty, zdatneho podnikatele a majitele Atelieru cirkevniho umeni, ktery umel vyuzit svych znalosti a kontaktu z cirkevniho prostredi. Jako kuriozni se dnes jevi jeho pokusy coby vynalezce materialu vhodnych pro umeleckou praxi i kazdodenni zivot duchovenstva, ba i pro uspokojeni potreb beznych domacnosti.Zcela vyjimecny vhled do postaveni vytvarnych umelcu za prvni svetove valky poskytuje kapitola o odkryvani a restaurovani baroknich fresek Cosmy Damiana Asama v kostele sv. Mikulase na Starem Meste prazskem, ktereho se pod Majorovym vedenim v roce 1916 zucastnili vynikajici maliri jako napr. Josef Ullmann, Karel Spilar, Oldrich Blazicek, Vaclav Spala, Frantisek Jakub, Frantisek Xaver Naske aj. Podobne poutave je vsak i priblizeni dalsich osobnosti ceske katolicke moderny a katolickych komunit v Rakousku-Uhersku a prvni republice.Studie se opira o nebyvale rozsahly archivni a terenni vyzkum vcetne doboveho tisku, soukrome pozustalosti Jaroslava Majora a dosud nevyuzite tzv. biografie z archivu Nepomucena v Rime. Moznosti tohoto vyzkumu i tak zdaleka nebyly vycerpany. ER